L'espleit de la caucia en Vath-Vielha qu'ei probablament hèra vielh e que's practicava pertot on afloran las veas de ròcas calcàrias. Mes qu'ei a Montaut que gahè lo mes d'arsec. La vea qui ei espleitada ací que comença a noste e s'esten dinc a l'Arièja.
Léonce Peyrègne, istorian deu vilatge, hè vàler, hens lo son libe « L'industrie et le commerce de la chaux à Montaut », mei d'un tèxte qui atesta deu son usatge despuish lo sègle XVIau. A la fin deu XVIIIau, debuta ua espleitada mes intensiva de las peirèras de la comuna e deus alentorns e uns quantes de horns cauceaus que son installats au ras de las vias, tad i encaminar mes aisidament los cars de pèira e de husta. Que troba l'apogèu son deu Consulat au Segond Empiri. Hèra viste, qu'an de reglamentar, obrir registres, tarifar las autorisacions...
La comuna que ved arribar mantuns espleitaires de las comunas vesias. Peu còp, tà l'estreitada de pèira hens las peirèras communaus, que s'i va fixar redevèncias diferentas peus abitants deu vilatge (en 1862, 3 F tad un horn de 20 m3 ; 8 dinc a 30 e 10 dinc a 40) e taus hòravienguts qui pagan doble. Que's pausan tanben los problèmas d'entertien de las rotas e deus ponts qui sofreishen deu passatge deus hèra nombrós cars de ròcas e de husta. Un car de pèira calcària, unitat de mesura oficiau, pesava ua tona e la peirèra deu Casterar que'n a produsit 120 000 hens las soas 45 mei bonas annadas.
Los productors de caucia que'n hasèn un usatge privat e que venèn lo tròp a uns caucièrs, generaument bèths productors eths-medishs. La caucia serviva a còps de moneda d'escambi. Au temps de la Revolucion, que se'n venèn los 9/10 hens las comunas de l'arrondiment de Pau. A l'arribada deu trin, de cap a 1860, que' pensavan un moment d'installar ua linha privada tà ligar lo mei bèth horn de huec continuat a la linha Pau-Lorda.
Mes pro lèu, los trebucs apareishen : la mestior purmèra s'estareish ; la concurréncia de las Caucias d'Ortès que s'aviva ; d'autes materiaus (ciment, beton armat...) superan la caucia tà la construccion ; lo cauciatge desprava hens l'aboniment de las tèrras agricòlas ; en temps de guèrra, que van mancar de braç... Los horns barran los uns après los autes. En 1930, lo horn de grilha Brousset-Matheu barra au son torn.
L'exploitation de la chaux en Vath-Vielha est probablement très ancienne et se pratiquait partout où affleurent les veines de roches calcaires. Mais c'est à Montaut qu'elle a connu le plus gros essor. La veine que l'on exploita ici commence chez nous et s'étend jusqu'en Ariège.
Léonce Peyrègne, historien du village, cite, dans son ouvrage « L'industrie et le commerce de la chaux à Montaut », plusieurs textes qui en atteste l'usage dès le XVIème s. A la fin du XVIIIème s., commence une exploitation plus intensive des carrières de la commune et des environs et de très nombreux fours à bois sont installés au bord des voies, pour y acheminer plus aisément les chars de pierre et de bois. Elle connaît son apogée du Consulat au Second Empire. Très vite, il faut réglementer, ouvrir des registres, tarifer les autorisations...
La commune voit arriver de nombreux exploitants des communes voisines. Aussi, pour l'extraction de pierre dans les carrières communales, va-t-on fixer des redevances différentes pour les habitants du village (en 1862, 3 F pour un four de 20 m3 ; 8 jusqu'à 30 et 10 jusqu'à 40) et pour les "étrangers" qui paient le double. Se posent aussi les problèmes d'entretien des routes et des ponts qui souffrent du passage des très nombreux chars de roches et de bois. Un char de pierre calcaire, unité de mesure officielle, pesait une tonne et la carrière du Castéra en a produit 120 000 dans ses 45 meilleures années.
Les producteurs de chaux en faisaient un usage privé et vendaient l'excédent à des marchands, généralement gros producteurs eux-mêmes. La chaux servait parfois de monnaie d'échange. Sous la Révolution, on en vendait les 9/10 dans les communes de l'arrondissement de Pau. A l'arrivée du train, vers 1860, on envisage un moment d'installer une ligne privée pour relier le plus gros four à feu continu à la ligne Pau-Lourdes.
Mais bientôt les difficultés se font jour : la matière première s'épuise ; la concurrence des Chaux d'Orthez se fait rude ; d'autres matériaux (ciment, béton armé...) prennent le pas sur la chaux pour la construction ; le chaulage décroît dans l'amendement des terres agricoles ; pendant la guerre, on va manquer de bras... Les fours ferment les uns après les autres. En 1930, le four à grille Brousset-Matheu ferme à son tour.