Hens la Plana de Nai
Los costalats enter la Vath-Vïelha e la vath de l'Ossa qu'èran corruts e mei que de segur abitats despuish lo Paleolitic. Que i an trobat nombrós bîfàcias en pèira talhada mes tanben utís en pèira polida com tanben puntas de sagetas deu Neolitic. La linha de cresta, seguida peu camin dit d'Enric IV, qu'ei la zòna qui a conservat lo mes de traças d'ocupacions ancianas. Que i an identificat notablament:
vestigis preistorics
en mei deu petit mobiliari (bifàcias, destraus de pèira talhada, de pèira polida, gratadèrs, agulhas, puntas de sagetas...),
- los tròç d'ua pèiraquilhada copada, au lòc-dit Pèira-hita (enter Bòrdas e Artigalotan),
- tumuli uei rasats a St-Vincenç
- lo dolmen de Pèira-Dusets, a Lobajac,
- la pèiraquilhada de Pèirassa de Poeiherrèr ;
vestigis protoistorics e gallò-romans
- pèças celtiberianas de Lavathmala,
- motas datant de l'Atge deu Hèr (Bòrdas, Angais, lhèu Artigalotan}
- las dèishas de la via romana religant lo Camin Salièr a Oppidum Novum (Lordas),
- traças d'ocupacion romana de l'oppidum de Bòrdas
- un camp roman au bòsc de Morla.
Sus la riva gaucha deu gave, a l'entorn d'Asson e hens la Vath de l'Ozom, que's pòt senhalar la descobèrta d'objèctes en pèira talhada, d'utís e puntas de sagetas deu Neolitic e, sus l'oppidum d'Asson, d'un sesterce a la cara de Marc Aurèle, de fibulas e de boclas de cinturons. Ua legenda deisha pensar que, a l'emplaçament deu son castèth, Pardias-Pietat qu'auré acessat los vestigis d'un temple druidic.
En çò deus vesins nostes
Ua hèra grana necropòli neolitica s'estené hens la Vath de l'Ossa.
Lo dolmen de Barzun qu'a tronat per davant lo musèu 'Arudi, puish quauquas annadas sus la plaça de Coarasa, abans de's tornar trobar sus la plaça deu vilatge son.
Dans la Plaine de Nay
Les coteaux entre la Vath-Vïelha et la vallée de l'Qusse étaient parcourus et probablement habités depuis le Paléolithique. On y a trouvé de nombreux bifaces en pierre taillée mais aussi des outils en pierre polie ainsi que des pointes de flèches du Néolithique. La ligne de crête, suivie par le chemin dit d'Henri IV, est la zone qui a conservé le plus de traces d'occupations anciennes. On y a identifié notamment:
des vestiges préhistoriques
outre le petit mobilier (bifaces, haches de pierre taillée, de pierre polie, grattoirs, aiguilles, pointes de flèche...),
- les restes d'un menhir brisé, au lieu-dit Peyrehitte(entre Bordes et Artigueloutan),
- des tumuli aujourd'hui rasés à St-Vincent
- le dolmen de Peyre-Dusets, à Loubajac,
- le menhir de Peyrasse à Poueyferré ;
des vestiges protohistoriques et gallo-romains
- des pièces celtibériennes à Labatmale,
- des mottes datant de l'Age du Fer (Bordes, Angaïs, peut-être Artigueloutan}
- les restes de la voie romaine reliant le Cami Salié à Oppidum Novum (Lourdes),
- des traces d'occupation romaine à l'oppidum de Bordes
- un camp romain au bois de Mourle.
Sur la rive gauche du gave, autour d'Asson et dans la Vallée de l'Ouzoum, on peut signaler la découverte d'objets en pierre taillée, d'outils et pointes de sagaies du Néolithique et, sur l'oppidum d'Asson, d'un sesterce à l’effigie de Marc Aurèle, de fibules et de boucles de ceinturons. Une légende prétend que, à l'emplacement de son château, Pardies-Piétat aurait abrité les vestiges d'un temple druidique.
Chez nos voisins
Une très grande nécropole néolithique s'étendait dans la Vallée de l'Ousse.
Le dolmen de Barzun a trôné quelques années devant le musée d'Arudy, puis sur la place de Coarraze, avant de se retrouver sur la place de son village.