Lo nèrvi de l'aiga
L'energia idraulica qu'ei utilizada despuish l'Antiquitat e que's desvolopa a l'Atge Miejancèr dab la disparicion de l'esclavatge. Au sègle XIIIau, l'apareishuda deus arbes-camas diversifica los usatges : en mei de la moluda de las cerealas, los molins serveishen tà produsir l'òli de nògas, d'olivas... tà segar taulas o pèiras, tà virarr husta e metaus, tà martelar metaus (martinet), tà batanar los teishuts (batan), à desfibrar la pasta de papèr, tà accionar pompas... Lo motur idraulic, qu'ei progressivament abandonat a la debuta deu s. XXau au profieit de la maquina de vapor, puish deu motur electric.
L'exemple de Mirapèish
Mirapèish qu'en balha un bèth exemple puishque los agaus e molins, enquèra que probablament mes vielhs, qu'i son attestats au s. XVIau e lo son senhor qu'a, au s. XVIIau un molin bladèr e un molin de batan en banalitat (disponibles entà tots mes dab contrapartidas d'entertien deus agaus e de las cotisas). Qu'a tanben en exclusivitat un molin de papèr e un martinet de coeire.
En 1836, aquestes molins que son venuts e convertits en duas usinas textilas : l'usina de coton dab hiladera e teishedèr e l'usina de boneteria qui an avut ua activitat intensa abans de deishar plaça a duas centralas electricas, hens las annadas 50-60. Au s. XIXau, l'usina de coton (Brücher), qu'èra ua de las mes importantas enterpresas deu parçan de Nai e de la region.
Mes d'informacions ?
Léger : « Mirepeix. La vitalité d'une communauté béarnaise au XVIII° siècle » Y. SUAREZ, Revue de Pau et du Béarn (1982, n° 10)
Consultar : Siti de la comuna de Mirapèish
La force de l'eau
L'énergie hydraulique est utilisée depuis l'Antiquité et se développe au Moyen Âge avec la disparition de l'esclavage. Au XIIIème s. l'apparition des arbres à cames diversifie les usages : outre la mouture des céréales, les moulins servent à produire l'huile de noix, d'olive... à scier des planches ou des pierres, à tourner bois et métaux, à marteler les métaux (martinet), à assouplir les draps (foulon), à défibrer la pâte à papier, à actionner des pompes... Le moteur hydraulique, est progressivement abandonné au début du XXème s. au profit de la machine à vapeur, puis du moteur électrique.
L'exemple de Mirepeix
Mirepeix en offre un bel exemple puisque les canaux et moulins, quoique probablement plus anciens, y sont attestés au XVIème s. et son seigneur possède, au XVIIème s. un moulin à farine et un moulin à foulon en banalité (disponibles pour tous mais avec des contreparties d'entretien des canaux et des taxes). Il a aussi en exclusivité un moulin à papier et un martinet à cuivre.
En 1836, ces moulins sont vendus et sont convertis en deux usines textiles : l'usine de coton avec filature et tissage et l'usine de bonneterie qui ont eu une activité intense avant de laisser place à deux centrales électriques, dans les années 50-60. Au XIXème s., l'usine de coton (Brücher), était une des plus importantes entreprises du bassin de Nay et de la région.
Plus d'informations ?
Lire : « Mirepeix. La vitalité d'une communauté béarnaise au XVIII° siècle » Y. SUAREZ, Revue de Pau et du Béarn (1982, n° 10)
Consulter : Site de la commune de Mirepeix