Vaduda de l'industria Naissance de l'industrie

Energia idraulica  -  Energie hydraulique
Lo nèrvi de l'aiga

L'energia idraulica qu'ei utilizada despuish l'Antiquitat e que's desvolopa a l'Atge Miejancèr dab la disparicion de l'esclavatge. Au sègle XIIIau, l'apareishuda deus arbes-camas diversifica los usatges : en mei de la moluda de las cerealas, los molins serveishen tà produsir l'òli de nògas, d'olivas... tà segar taulas o pèiras, tà virarr husta e metaus, tà martelar metaus (martinet), tà batanar los teishuts (batan), à desfibrar la pasta de papèr, tà accionar pompas... Lo motur idraulic, qu'ei progressivament abandonat a la debuta deu s. XXau au profieit de la maquina de vapor, puish deu motur electric.

L'exemple de Mirapèish

Mirapèish qu'en balha un bèth exemple puishque los agaus e molins, enquèra que probablament mes vielhs, qu'i son attestats au s. XVIau e lo son senhor qu'a, au s. XVIIau un molin bladèr e un molin de batan en banalitat (disponibles entà tots mes dab contrapartidas d'entertien deus agaus e de las cotisas). Qu'a tanben en exclusivitat un molin de papèr e un martinet de coeire.

En 1836, aquestes molins que son venuts e convertits en duas usinas textilas : l'usina de coton dab hiladera e teishedèr e l'usina de boneteria qui an avut ua activitat intensa abans de deishar plaça a duas centralas electricas, hens las annadas 50-60. Au s. XIXau, l'usina de coton (Brücher), qu'èra ua de las mes importantas enterpresas deu parçan de Nai e de la region.

Mes d'informacions ?

Léger : « Mirepeix. La vitalité d'une communauté béarnaise au XVIII° siècle » Y. SUAREZ, Revue de Pau et du Béarn (1982, n° 10)
Consultar : Siti de la comuna de Mirapèish

La force de l'eau

L'énergie hydraulique est utilisée depuis l'Antiquité et se développe au Moyen Âge avec la disparition de l'esclavage. Au XIIIème s. l'apparition des arbres à cames diversifie les usages : outre la mouture des céréales, les moulins servent à produire l'huile de noix, d'olive... à scier des planches ou des pierres, à tourner bois et métaux, à marteler les métaux (martinet), à assouplir les draps (foulon), à défibrer la pâte à papier, à actionner des pompes... Le moteur hydraulique, est progressivement abandonné au début du XXème s. au profit de la machine à vapeur, puis du moteur électrique.

L'exemple de Mirepeix

Mirepeix en offre un bel exemple puisque les canaux et moulins, quoique probablement plus anciens, y sont attestés au XVIème s. et son seigneur possède, au XVIIème s. un moulin à farine et un moulin à foulon en banalité (disponibles pour tous mais avec des contreparties d'entretien des canaux et des taxes). Il a aussi en exclusivité un moulin à papier et un martinet à cuivre.

En 1836, ces moulins sont vendus et sont convertis en deux usines textiles : l'usine de coton avec filature et tissage et l'usine de bonneterie qui ont eu une activité intense avant de laisser place à deux centrales électriques, dans les années 50-60. Au XIXème s., l'usine de coton (Brücher), était une des plus importantes entreprises du bassin de Nay et de la région.

Plus d'informations ?

Lire : « Mirepeix. La vitalité d'une communauté béarnaise au XVIII° siècle » Y. SUAREZ, Revue de Pau et du Béarn (1982, n° 10)
Consulter : Site de la commune de Mirepeix





AU BRIU DE L'AIGA  -  Au fil de l'eau
PLAN
A
B
C
D
E
F
G
H


Herrèras  Ferrières

Mina de Baburet  -  Mine de Baburet
Quauquas mercas

La mina de hèr de Baburet qu'ei situada sus la comuna de Lovièr-Sobiron (Pirinèus-Atlantics), pas hens la vath d'Aussau mes hens la de l'Ozom, près de Herrèras (Hauts-Pirinèus). Qu'esté expleitada hòrt probablament despuish la Preïstòria e peus Romans. Qu'a alimentat, dab autas, las hòrgas de la vath de l'Ozom, dinc a la loa barrada en 1866, puish de navèth enter 1923 e 1962.

Las herrèras que son tienudas peus senhors d'Incamps au s. XVIIau e XVIIIau puish peus Angosse. En permèr aperada « Herrèra de Lovia », que pren l'apellacion « Mina de Baburet » a la debuta deu s. XIXau. En 1923, la mina e lo maine passan a las mans de la « Societat de las Minas de Baburet » qui, en 1928, comença la construccion d'un camin de hèr a via metrica de la gara de Coarasa-Nai a Herrèras.

Lo banc, de tipe « lentilha », estimat a dus milions de tonas, aucupa 250 m de hautor a puish près sus cent de larg. Qu'ei un minerau d'ua tenor en hèr de 52 %, de bona qualitat, practicament shens sofre ni fosfòr. Que'n an tirat mensh d'un milion de tonas.

Que'vs prepausam ua presentacion en imatges deu sendèr pedèstre de descobèrta de la mina, amenatjat de hòrt bèra faiçon per l'associacion « Camp de basa » de Herrèras.

Tad en sàber mei

L’associacion "Fer et Savoir-Faire"
Paginas Wikipedia : Mine de Baburet - Forges de la Vallée de l'Ouzom.

Quelques repères

La mine de fer de Baburet est située sur la commune de Louvie-Soubiron (Pyrénées-Atlantiques), pas dans la vallée d'Ossau mais dans celle de l'Ouzom, près de Ferrières (Hautes-Pyrénées). Elle a été exploitée très probablement dès la Préhistoire et par les Romains. Elle a alimenté, avec d'autres, les forges de la vallée de l'Ouzom, jusqu'à leur fermeture en 1866, puis de nouveau entre 1923 et 1962.

Les forges sont tenues par les seigneurs d'Incamps au XVIIème et XVIIIème s. puis par les Angosse. D'abord appelée « Herrère de Loubie », elle prend l'appellation « Mine de Baburet » au début du XIXème siècle. En 1923, la mine et le domaine passent aux mains de la « Société des Mines de Baburet » qui, en 1928, commence la construction d'un chemin de fer à voie métrique de la gare de Coarraze-Nay à Ferrières.

Le gisement, de type « lentille », estimé à deux millions de tonnes, occupe 250 m de hauteur environ sur cent de large. C'est un minerai d'une teneur en fer de 52 %, de bonne qualité, pratiquement sans soufre ni phosphore. On en a extrait moins d'un million de tonnes.

Nous vous proposons une présentation en images du sentier pédestre de découverte de la mine, aménagé de fort belle façon par l'association « Camp de base » de Ferrières.

Pour en savoir plus

L’association "Fer et Savoir-Faire"
Pages Wikipédia : Mine de Baburet - Forges de la Vallée de l'Ouzom.





PASSEI DE LAS MINAS  -  Parcours des mines